Przeprowadzka strony - utworzonej na przykład w WordPressie, na nowy serwer może jawić się jako proces skomplikowany i wymagający olbrzymich informatycznych umiejętności. W rzeczywistości jednak nie jest wcale trudny i sprowadza się do kilku kroków, z którymi poradzi sobie nawet początkujący użytkownik komputera. Uwaga: przedstawiony poniżej sposób nie jest może najszybszy i najbardziej optymalny, ale wydaje się być najprostszym do przeprowadzenia, także dla nietechnicznych użytkowników.
Krok 1: Kopiujemy dane
Aby przenieść stronę z jednego serwera na drugi, należy skopiować pliki strony. Jeżeli nie wiesz który katalog zawiera interesujące nas dane, możesz to sprawdzić w pomocy dostawcy hostingu. Z reguły katalog ten nazywa się www lub public_html i zawiera charakterystyczne pliki z przedrostkiem wp_, m.in. wp-config.php, wp-login.php, wp-load.php oraz podobne katalogi: wp-admin, wp-content, wp-includes.
Całą zawartość katalogu należy skopiować, celem późniejszego przegrania na nowy serwer. Niektórzy dostawcy usług hostingowych oferują możliwość automatycznego pobrania backupu strony, czyli wszystkich plików znajdujących się na serwerze, łącznie z interesującym nas katalogiem. Warto skorzystać z tej opcji, gdyż przyspieszy to pobieranie i jest wykonywane bezpośrednio przez przeglądarkę. Jego wadą może być konieczność pobrania dodatkowych katalogów z danymi, które niespecjalnie są nam potrzebne, ale w większości przypadków nie powinno być ich za wiele. Warto pamiętać, że tego typu kopie zapasowe są z reguły skompresowane do pojedynczego pliku archiwum. Na serwerze należy umieścić te pliki w formie rozpakowanej.
W przypadku braku możliwości pobrania kopii zapasowej, można skorzystać z klienta FTP. Takim klientem jest np. program Filezilla, ale dostępnych jest również wiele alternatyw. Filezillę możemy bezpłatnie pobrać ze strony filezilla-project.org i zainstalować na swoim komputerze.
Po instalacji i uruchomieniu programu, musimy połączyć się z serwerem strony, przy użyciu konta FTP. Każdy dostawca usług hostingowych oferuje możliwość stworzenia takiego konta, a często jest ono przygotowane automatycznie już na starcie usługi. Informacje, jakich będziemy potrzebowali to: adres serwera FTP, nazwa użytkownika FTP oraz hasło. Dane te możemy wprowadzić w górnej części okna programu Filezilla.
Pole z numerem portu można pozostawić puste, chyba że dostawca usługi zmienił domyślny port 21 na inny - informacja o tym powinna znajdować się przy danych dotyczących połączenia FTP.
Kiedy mamy już zgrane pliki, pora przenieść je na nowy serwer w hostingu Linux.pl. Postępujemy analogicznie, tylko w drugą stronę. Możemy do tego także wykorzystać Filezillę, łącząc się za pomocą danych wygenerowanych w czasie zakładania usługi. Adres serwera można znaleźć po wybraniu opcji „Informacje o systemie” w zakładce „Informacje o systemie i Pliki” DirectAdmin i przyjmuje schemat [nazwa serwera].linux.pl.
Domyślna nazwa użytkownika jest taka sama jak login do panelu DirectAdmin. Podobnie z hasłem. W razie potrzeby istnieje także możliwość utworzenia nowego konta FTP.
Wszystkie pliki strony przegrywamy do katalogu public_html, który znajduje się w folderze domains/nasza_domena/, np. domains/linux.pl/public_html/. Jeśli jest taka potrzeba, można nadpisać znajdujące się tam pliki lub usunąć domyślną stronę testową w postaci pliku index.html.
Krok 2: Kopiowanie bazy danych
Same pliki strony niestety nie zadziałają. Potrzeba jeszcze zgrać bazę danych, która odpowiada za znajdującą się na stronie treść. I podobnie - niektóre hostingi mogą oferować możliwość automatycznego pobrania zawartości bazy danych w postaci kopii zapasowej, czasami będzie ona nawet generowana automatycznie z kopią plików strony (w osobnym katalogu tego samego archiwum). W innych przypadkach będziemy musieli wykonać kopię bazy ręcznie.
Oczywiście pisząc „ręcznie” nie mamy na myśli niczego skomplikowanego. Większość usług hostingowych oferuje narzędzia do obsługi baz danych, a jednym z popularniejszych jest phpmyadmin. W panelu hostingowym z pewnością znajduje się zakładka lub odnośnik do bazy danych z informacją jak się do niej logować (czasami trzeba połączyć się z innym serwerem i podać osobne hasło - szczegóły znajdziecie w pomocy dostawcy usługi hostingowej).
Logowanie odbywa się przez przeglądarkę internetową, a kiedy już znajdziecie się w środku, należy po lewej stronie kliknąć na nazwę bazy danych odpowiadającej za stronę na WordPressie i wybrać opcję „Export” w menu na górze strony.
Jeśli w aplikacji phpmyadmin znajduje się więcej baz danych, nazwę tej powiązanej z naszą stroną znajdziemy w pliku wp-config.php w katalogu głównym strony. Można go otworzyć za pomocą dowolnego edytora tekstu i znaleźć tam linijki:
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', 'nazwa_bazy_danych' );
Po wybraniu opcji eksportu otworzy nam się nowa strona z dwoma metodami eksportu. W większości przypadków opcja szybka będzie wystarczająca i pobieranie kopii bazy rozpocznie się w chwili kliknięcia przycisku „Export” w lewym dolnym rogu ekranu.
Czasami będzie trzeba będzie wybrać opcję „Custom” i w sekcji „Wyjście” wybrać „Zapisz wynik do pliku”. Kliknięcie przycisku „Export” rozpocznie proces generowania i pobierania kopii bazy danych na dysk twardy komputera.
Następnym krokiem będzie przeniesienie bazy na hosting w usłudze Linux.pl. Tutaj także posłużymy się panelami DirectAdmin oraz phpmyadmin. Na stronie głównej tego pierwszego wybieramy opcję „Zarządzanie MySQL” w zakładce „Zarządzanie kontami”, a następnie klikamy przycisk „Utwórz nową bazę danych”.
Otworzy się strona w której musimy własnoręcznie uzupełnić pola z nazwą bazy danych, nazwą użytkownika bazy danych i jego hasłem. Powszechną praktyką jest tutaj zastosowanie losowych znaków - dane te posłużą nam jeszcze jeden raz i nie trzeba będzie ich zapamiętywać na dłużej.
Po uzupełnieniu wszystkich pól klikamy więc na przycisk „Utwórz bazę danych” i wyświetli się okienko z podsumowaniem. Chwilowo możemy sobie te informacje skopiować, bo będą potrzebne w trzecim kroku migracji.
Skoro mamy już utworzoną bazę, pora przenieść do niej kopię bazy naszej strony. Ponownie logujemy się do panelu phpmyadmin, ale tym razem już na serwerze Linux.pl - poprzez DirectAdmina. Z listy baz danych wybieramy świeżo utworzoną bazę (będzie pusta, a więc jej rozmiar wynosi 0 B) i klikamy na jej nazwę.
Dalej automatycznie logujemy się do panelu phpmyadmin, klikając na znajdujący się na górze przycisk.
Na stronie panelu wybieramy naszą bazę, klikając po lewej stronie, a następnie uruchamiamy opcję „Import” na górze.
Kolejnym etapem importu będzie wybranie przycisku „Przeglądaj” i znalezienie pliku z kopią bazy danych naszej starej strony na dysku komputera. Akceptacja odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Wykonaj” w lewym dolnym rogu strony. Po chwili baza zostanie zaimportowana.
Krok 3: Łączenie strony z bazą danych
Pozostał już ostatni krok, czyli zapewnienie komunikacji bazy danych ze stroną. Witryny na WordPressie oferują prostą metodę łączenia ich poprzez edycję znanego nam już pliku wp-config.php, znajdującego się w katalogu głównym strony. Jeśli tworzyliśmy kopię strony ręcznie, powinniśmy mieć już pobrany ten plik, a jeżeli nie - zawsze możemy go pobrać lub edytować bezpośrednio na serwerze.
W naszym przykładzie posłużymy się tą drugą metodą. Wykorzystamy do tego Menedżera plików, znajdującego się w panelu DirectAdmin.
Wyszukujemy w nim katalog domains/nasza_domena/public_html i wchodzimy do niego. Powinny znajdować się tam pliki strony, a wśród nich także wp-config.php. Odszukujemy go i klikamy na niego dwukrotnie, aby go edytować.
W okienku edycji wyszukujemy naszych informacji o bazie danych i uzupełniamy je danymi wygenerowanymi podczas tworzenia bazy danych.
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', 'linux_nowa' );
/** MySQL database username */
define( 'DB_USER', 'linux_nowa' );
/** MySQL database password */
define( 'DB_PASSWORD', 'YhU9Orq3ZE' );
/** MySQL hostname */
define( 'DB_HOST', 'localhost' );
Na koniec zatwierdzamy zmiany, wybierając opcję „Zapisz plik”.
Od tego momentu strona powinna prawidłowo działać. Gdyby jednak wyświetlała się strona tymczasowa, generowana przez panel DirectAdmin, należy jeszcze usunąć z serwera plik index.html.
Na koniec
Jak widać migracja strony utworzonej w WordPressie, nie jest szczególnie trudna, nie ma więc powodów, aby opóźniać przeprowadzkę na serwery Linux.pl. A warto to zrobić nie tylko z powodu atrakcyjnej oferty na naszym hostingu. Dodatkowym argumentem może być zestaw wygodnych narzędzi, które automatycznie są dostępne w każdym planie hostingowym.
Szczególnie przydatny z punktu widzenia użytkownika WordPressa może okazać się Softaculous. Jest to aplikacja do zarządzania stronami utworzonymi na tym silniku, oferująca możliwość szybkiej instalacji, aktualizacji i logowania do panelu administracyjnego. Znajdziecie ją w panelu DirectAdmin, klikając na opcję „WordPress Manager” w zakładce „Dodatkowe funkcje”.
Tam również można powiązać świeżo przeniesioną stronę z tym oprogramowaniem. Wystarczy tylko kliknąć na przycisk „Scan” znajdujący się u góry ekranu.
A w następnym oknie wybrać „Skanowanie w poszukiwaniu instalacji”.
Po chwili strona zostanie odnaleziona i automatycznie sprawdzona pod kątem poprawności konfiguracji i aktualizacji jej silnika. Wszystkie te informacje będą dostępne w oknie przeglądarki i cyklicznie aktualizowane w razie pojawienia się nowych aktualizacji.