Dzięki kluczom SSH nie jest konieczne wpisywanie hasła przy każdym logowaniu przez SSH.
Aby skorzystać z tej funkcjonalności, należy wygenerować parę kluczy (prywatny i publiczny), a następnie umieścić klucz publiczny na serwerze.
Generowanie kluczy:
Klucze SSH można wygenerować za pomocą polecenia "ssh-keygen", które należy wpisać w terminal/wiersz poleceń.
Program ten działa zarówno na Linuxie jak i Windowsie. Po uruchomieniu programu wyświetlą się zapytania o ścieżkę pliku,
który ma zostać zapisany, a także o hasło zabezpieczające klucz (można skorzystać ze ścieżki domyślnej i pominąć tworzenie hasła naciskając Enter).
Lokalizacja kluczy:
Aby wykorzystać klucze, po ich wygenerowaniu należy znaleźć i otworzyć pliki je zawierające.
Lokalizacją domyślną jest folder ".ssh" w katalogu głównym użytkownika.
W systemie Linux będzie to zatem "~/.ssh", a w systemie Windows "C:\Users\uzytkownik\.ssh" ("uzytkownik" należy zastąpić swoją nazwą użytkownika).
Klucz publiczny, który będzie potrzebny, znajduje się w pliku z rozszerzeniem ".pub".
Dodawanie kluczy na serwerze:
Klucze można dodać na serwerze na dwa sposoby: przez panel DirectAdmin oraz za pomocą Menedżera plików lub połączenia FTP.
Po zalogowaniu do panelu DirectAdmin należy wybrać opcję "Klucze SSH" z zakładki "Funkcje zaawansowane".
Ukaże się strona gdzie można zarządzać kluczami SSH. Aby dodać wygenerowany klucz należy wcisnąć przycisk "Wklej klucz".
Następnie w okienko, które się pojawi, należy wkleić zawartość pliku z kluczem publicznym.
Aby wykonać tę czynność za pomocą Menedżera plików lub połączenia FTP, należy w folderze ".ssh" znajdującym się w katalogu głównym otworzyć plik "authorized_keys"
i wkleić do niego zawartość pliku z wygenerowanym kluczem publicznym. Jeżeli folder lub plik nie istnieje, należy go utworzyć.